måndag 18 oktober 2010

18 oktober 2010 - Måndag

Idag hand(lednings)löst morgonmöte, uppspelning av performance-pjäser och påföljande diskussion som mest handlade om vad vi ska göra härnäst. Kändes okej att agera inför folk, mycket på grund av sympatisk grupp och publik. Givande att se andras föreställningar och tankar kring dem också - nu i efterhand hade det inte varit fel med lite mer utförligt prat om vad vi just hade presenterat och sett. Får se hur vi knyter ihop de här grejorna framöver. Fördjupningsarbete och intyg från VFU-handledare står på tur.


Argumentfågeln gör ett inlägg i skoldebatten. Liv i luckan.

Även om kursen handlar om ett samhälle som söker sin berättelse känns det ibland mer intressant att lyssna och titta på folk på individnivå. Det måste väl ändå spela viss roll när vi ger oss på att tolka ett samhälle? Dessutom gör folk läroprocessen roligare. I lärarutbildningen verkar vi fastna för att nöjet ska vara ett medel för att nå kunskapsmål. Kul kan förstås vara ett mål i sig - vilket sätter mitt inlägg om för mycket skojfriskhet i perspektiv. Jag kanske bara siktar på att ha kul. Man kan ju undra om det berättigar mig till att vara dum (för att kunskapsmålen med rätta kan åsidosättas).

Naturligtvis har jag att göra med andra människor än jag själv. Kan vara bra att ha det i åtanke också.

Intressanta insikter till följd av det fria arbetssättet följer:

Brukar tycka att det är lite pretentiöst och fånigt att arbeta mot oklara mål med svårdefinierade metoder som inte verkar vara baserade på något annat än personlig smak och mållöst filosoferande. Men å andra sidan uppstår resultat ur frånvarande förpliktelser. Hade jag varit gruppens handledare hade jag kanske tagit ledigt (läs: semester) en dag för att se vad min grupp hittade på för något. Till vår nuvarande handledare: jag hyser ingen misstro till dina pedagogiska idéer. Till stor del för att jag inte förstår dem riktigt än.

Betyg från föregående delkurs är mottagna. Mycket trevligt att de skickades ut via mail. Kudos till aktuell lärare. Med hänsyn till den tid jag lade ner på hemtentan, samt det tempo vari arbetet genomfördes tänker jag på följande rader uttrycka hybris. Om du råkar tycka att jag har varit en ödmjuk och trevlig typ hittills kan du sluta läsa här.

Jag är en gud.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar