söndag 10 oktober 2010

10 oktober 2010 - Söndag

Nu är det ju ingen skoldag idag, men jag kände att jag behövde utveckla lite om vad som gjordes förra veckan.

Sokratiska samtal var brännpunkten för vårt arbete, och efter en inspirerande föreläsning arbetade vi gruppvis med att utveckla och etablera våra uppfattningar. Dessutom tränade vi på lyhördhet och på att anpassa våra inlägg till respektive deltagares kommentarer. Detta hade nog varit lättare om vi närmade oss konflikter och meningsskiljaktigheter lite mer, men som redan har påpekats så föll många diskussioner ut i skratt istället för allvar - en bra observation, som ger bränsle åt min oro över att jag håller en för hög humorprofil istället för att ta mig an allvarligare bitar av samtalet.

Denna överensstämmelse är också mycket spännande, eftersom jag har möjlighet att förändra min profilering mot gruppen under den kommande veckan genom att anlägga en annan attityd i de sokratiska samtal som komma skall. Ser fram mot att prova det.

Annars har min blogg ännu inte publicerats på HDK:s portalsida, så jag skickar lite mail hit och dit för att ordna detta. Snart kommer omvärlden att veta vad jag tänker. Med vissa reservationer.

I fredags, veckans sista arbetspass, byggde vi samhällen av nyckelord och tejp och diverse prylar. Därefter fick vi förklara varför vi hade valt de nyckelord och prylar som vi valde. Tejpen var olyckligt eftersatt i detta avseende, men de godtyckliga färgvalen av markeringstejp gjorde gränsdragningen av våra isolerade stater roligare än vad den hade varit annars.

Slutligen tvingades vi amputera några av de etablerade hörnstenarna i våra utopier, och motivera hur samhället skulle kunna gå runt ändå. En grym men utvecklande historieskrivning. Jag lämnade vårt provisoriska dagis lite sentimental, och ser fram emot mer arbete av det här slaget.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar