onsdag 20 oktober 2010

20 oktober 2010 - Onsdag

Möte med nya handledare, uppvisning av performance, revidering, hjärnstorm och pånyttfödda idéer i ny performance. Trevligt att det händer saker, kul att gruppen fungerar i nya konstellationer och intressant att jobba fritt. Förtydliganden om slutproduktion och fördjupningsuppgift mottagna, liksom uppmaningar till mer bloggande och kortare stycken. Därför lägger jag in första andningspausen här.


Största personliga utvecklingsområdet: lägre samtalstempo. Möjligt att jag även ockuperar för mycket av samtalsutrymmet i gruppen. Svårt att säga om jag tar upp mer tid i anspråk än vad som är lämpligt eller om jag bara tömmer fler ord på för kort tid, vilket också är mindre lämpligt. Hur som helst, blogg här, läs så fort ni vill, med vilken röst som helst. Mark Levengood har idag rekommenderats.



Frånvaron av TV i hushållet - en funktionsnedsättning?


Uppvisningarna i alla kategorier var underhållande och (tycker jag) relevanta. Efter lite hjärnstormning under lunchen tyckte jag att gruppen hade lyckats hitta gemensamma nämnare för alla teman under de ursprungliga uppvisningarna. Helheten börjar växa fram, men jag är lite kritisk till att aktivt leta upp saker i våra samhällspresentationer att problematisera. Hade kanske varit lättare att ta avstamp i ett problem från början.


Nu har vi snarare börjat med våra associationer av samhället i stort, och försökt hitta något  intressant / kontroversiellt i dem. Mer tid på problematiserande, och mindre på träning av framförande? Tid verkar i och för sig vara en svårfunnen lyx.


"Nä, jag är inte stressad. Ser jag stressad ut?"

Vi påminns då och då om hur lite tid vi egentligen har kvar. Dödsfall i familjen och akademiska deadlines är båda obevekliga i sina förmågor att antingen utlösa intensiv levnadsiver eller resignation inför ett oundvikligt öde. Jag tycker att vårt osäkra schema och de flexibla arbetssätten har fått mig att betrakta resultatet som mindre viktigt än arbetet. Döden är med andra ord inte så tragisk.


Jag tänker sammanfatta några saker jag har lärt mig. Nu skulle vi ju inte sammanfatta allt från tidigare dagar i ett och samma inlägg, men vi kan väl säga att de här insikterna är färska för dagen, även om materialet är längre lagrat. Inget vin på färska druvor osv.


  • Kreativa processer kan ha fördelar i undervisning. Bland annat genom att frambringa motivation genom spänning och osäkerhet inför vilka resultat som kommer att uppnås.

  • Kreativa processer kan ha nackdelar i undervisning. Bland annat genom att frambringa förvirring genom spänning och osäkerhet inför vilka resultat som kommer att uppnås.

  • Kreativa processer kan vara oerhört underhållande, kanske på bekostnad av produktivitet.

  • Kreativa processer bör kunna förstås av sina deltagare till den grad att de kan förklara för sina vänner vad processerna går ut på. För att till exempel inte behöva känna viss skam när de utvecklar arbetssättet för sina naturvetande, erfarenhetsskeptiska cyniker till kamrater. 

  • Det är svårt att utveckla en bekväm identitet i förhållande till större grupper.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar