måndag 11 oktober 2010

11 oktober 2010 - Måndag

Inledde dagens pass med att vara samtalsledare i sokratiskt samtal för en kortfilm vi såg på morgonen. Perfekt läge att lägga in små ändringar i mitt gruppbeteende. Fungerade någorlunda, även om strukturerna i det sokratiska samtalet var svåra i sig. Diskussionen flöt rätt bra, men förtydligande av frågeställningar och mina tankar behövs. Att skilja mellan de två behövs framför allt. Bra feedback från gruppmedlemmar.

Fritt arbete med att konstruera samhällen - den här gången i mer praktisk bemärkelse än sist. Av skräp och upphittade diverseprylar skapar vi modeller av våra idéer om ett samhälle med ett av våra tidigare nyckelord i botten. Svårt att förhålla mig till dessa abstrakta förutsättningar, men jag antar att kunskap och utveckling sker så länge jag kan förklara vad jag håller på med. Och det kan jag ju, till en viss grad.

Stämningen i gruppen verkar vara god, även om det idag kändes som om svackor kom och gick rätt plötsligt. Eller så är jag bara överkänslig för enskilda åsikter i gruppen. Svårt att vara del av en grupp och uttala sig om hur den fungerar. Intressant att processerna är tvåsidiga i det att de handlar både om samhällsgestaltningar genom berättelser (det där är min uttalade verklighetsförankring) och personlig utveckling (mitt val av biprodukt i kursen?).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar